UNESCO Full Form – UNESCO Full Form in Hindi – UNESCO Chairman?

Today in this post we will listen to all the full form of UNESCO, we will also know What is UNESCO – UNESCO Full Form in Hindi and some frequently asked questions related to our topic.

UNESCO Full Form?

UNESCO Full Form is United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization” (संयुक्त राष्ट्र शैक्षिक, वैज्ञानिक और सांस्कृतिक संगठन). The word UNESCO has many full forms that belong to different categories which we will discuss further in this article.

UNESCO Full Form - UNESCO Full Form in Hindi - UNESCO Chairman?

UNESCO Full Form in Other Terms:

Short FormsFull Forms
UNESCO Full Form in EnglishUnited Nations Educational, Scientific and Cultural Organization
UNESCO Full Form in Hindiसंयुक्त राष्ट्र शैक्षिक, वैज्ञानिक और सांस्कृतिक संगठन
UNESCO in Teluguయునైటెడ్ నేషన్స్ ఎడ్యుకేషనల్, సైంటిఫిక్ అండ్ కల్చరల్ ఆర్గనైజేషన్
UNESCO in Marathiसंयुक्त राष्ट्र शैक्षणिक, वैज्ञानिक आणि सांस्कृतिक संघटना
UNESCO ChairmanAudrey Azoulay

FAQs

दोस्तों, हम UNESCO से संबंधित निम्नलिखित अक्सर पूछे जाने वाले प्रश्नों का उत्तर देकर अपनी समझ की जाँच करें.

Who is the president of UNESCO?

UNESCO’s General Conference के 39वें सत्र ने Audrey Azoulay को UNESCO के Director-General के रूप में चुना, Irina Bokova का स्थान लिया। उन्होंने 15 नवंबर को चार साल के कार्यकाल के लिए पदभार ग्रहण किया।

What is UNESCO and its functions?

UNESCO का मुख्य उद्देश्य शिक्षा, विज्ञान, संस्कृति और संचार के माध्यम से राष्ट्रों के बीच सहयोग को बढ़ावा देकर दुनिया में शांति और सुरक्षा में योगदान करना है ताकि न्याय, कानून के शासन और मानवाधिकारों और मौलिक स्वतंत्रता के लिए सार्वभौमिक सम्मान को बढ़ाया जा सके।

How many countries are in UNESCO?

संगठन में 193 सदस्य और 11 सहयोगी सदस्य हैं। UNESCO की सदस्यता संविधान के अनुच्छेद II और XV और सामान्य सम्मेलन की प्रक्रिया के नियमों के नियम 98 से 101 द्वारा शासित होती है।

क्या भारत UNESCO का सदस्य है?

भारत 1946 में अपनी स्थापना के बाद से UNESCO का सदस्य रहा है। UNESCO के संविधान के लिए आवश्यक है कि प्रत्येक सदस्य राज्य के पास एक सिद्धांत निकाय होना चाहिए जो संगठन के साथ काम करे।

Who controls UNESCO?

कुछ लोग सोचते हैं कि UNESCO द्वारा अंकित साइट U.S sovereign territory नहीं है और संयुक्त राष्ट्र किसी तरह उन साइटों को नियंत्रित करता है। यह गलत है। U.S. के बिना UNESCO जारी रहेगा 1980 के दशक में U.S द्वारा पहली बार UNESCO से हटने के बाद एजेंसी ने काम करना जारी रखा है।

यूनेस्को क्या है? What is UNESCO? Youtube:

Credit/Source: Do4Exam

Conclusion:

I think by reading this article you all have come to know about UNESCO Full Form. Dear friends, if you liked the article, then share it with your friends and relatives so that it will be inspiring for me. Also bookmark our website on your device Finally thank you for visiting our website and spending your valuable time.

Read more for more valuable information!
MPPSC Full Form – MPPSC Full Form in Hindi – MPPSC Syllabus 2021 PDF Download
Teacher Full Form – Teacher Day Full Form, Teacher Full Form in Hindi

2 thoughts on “UNESCO Full Form – UNESCO Full Form in Hindi – UNESCO Chairman?”

Leave a Comment